Уникална пощенска марка с българска шевица излиза за Фестивала на розата
Пощенска марка, илюстрован плик със знак „Фестивал на розата в Казанлък" и специален печат излизат за 114-ия Фестивал на розата в Казанлък. Уникалността на новата пощенска марка е в нейната изключително оригинална визия. За първи път в историята на Българската филателия се използва декоративно представяне на розата чрез българска народна шевица, а не както досега чрез натурно изобразяване на царицата на цветята. Именно това прави тази графична визия неповторима и я превръща в истинска филателна находка.

Марката, пликът и печатът бяха заложени в тематичния план за издаване на пощенски марки, пощенски продукти и специални пощенски печати на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията за 2017 година.



Проектът на пощенската марка е готов, а негов автор е младата и талантлива художничка Маргарита Дончева. Идеята за пощенска марка, която да остане във вековната история на Празника на розата в Казанлък, е на нейната съименничка –Маргарита Папукчиева, която е потомствен филателист.

В марката художествено е представена народна шевица от Казанлъшкия край. Шевицата изобразява роза, взаимствана от сборника "Български народни шевици" на Елена Тодорова. „Изборът на шевица като тема на марката подчертава автентичния дух на Фестивала на розата, връзката му с традициите и празничността в живота на нашия народ - споделя идеята за своя проект художничката Маргарита Дончева. - Това, което ме заинтригува в шевицата, са особените елементи около цвета на розата, които наподобяват разпръскването на нейния невероятен аромат. Затова съм продължила тези форми да се разпространяват като цветни ухания във въздуха и да носят празничното настроение.”

Шрифтът, използван за надписа „Фестивал на розата в Казанлък”, хармонично допълва графиката, като се създава едно цялостно внушение за избродирана от майсторска ръка казанлъшка роза. Шрифтът е авторски и е специално създаден за случая от младата художничка. Вдъхновен е от буквените знаци на маестро Стефан Кънчев, признат за един от десетте най-добри графици на ХХ век в световната графична култура. Маргарита Дончева сподели, че ще подари изработения от нея шрифт на Община Казанлък.

И още една любопитна подробност – от 2008 до 2011 година художничката живее и твори в Казанлък. Може би тази емоция, усетена в сърцето на Розовата долина, тя е пренесла върху уникалния си проект за пощенска марка.


Маргарита Дончева е завършила Националната художествена академия в София, специалност „Плакат и визуална комуникация”. Преди три години защитава докторска дисертация на тема "Буквеният знак в детското възприятие". Преподавател е в Националната художествена академия и в Художествената гимназия в Сливен. Творческата й биография е изпълнена с множество участия в национални и международни изложби и конкурси и с впечатляващ брой първи награди в конкурси за лого и визуална идентичност. Маргарита Дончева е автор на логото на „Българската Коледа”. Автор е на пощенска марка на тема "2001 година на ООН за диалог между цивилизациите", пощенски плик "Великден", пощенски плик по повод 110 години от рождението на Жорж Папазов, пощенска карта по повод 150 години от рождението на Константин Величков.


Нейни са запомнящите се плакати на емблематични спектакли като „Полковникът птица” на Христо Бойчев, „Крадецът на праскови” – постановка на Народния театър по повестта на Емилиян Станев, на „Болеро” от Морис Равел, плакати на екологични инициативи, лога на популярни търговски вериги, продукти, телевизионни игри, издателства.
Валидирането на новата пощенска марка, посветена на Празника на розата в Казанлък, е насрочено за началото на месец юни 2017-а.

Това е втората пощенска марка, която тръгва от града за по-малко от една година. На 7 октомври 2016-а тук официално бе пусната в употреба пощенска марка в блок и специален печат на тема „100 години от създаване на „Велик е нашият войник“ – химн на Българската армия“. Събитието бе по случай празника на 61-ва Стрямска механизирана бригада и 100 години от създаването на химна на Българската армия – бойния марш „Велик е нашият войник“. Първият притежател на тази пощенска марка бе изпълнителният директор на „Арсенал“ АД Николай Ибуше, която той получи по случай фирмения празник на дружеството.