
2 132 българи живеят в Булгаркьой през 1912-та по данни на Милетич. 350 мъже са избити на мегдана в богатото българско село през юли следващата година, в събитията на загубената от България Междусъюзническа война. Някои селяни тръгват два дни преди това към Свиленград. Тръгват с несметно богатство в чисто злато, предупредени от гръцки войник в турската армия, че нещо лошо ще става при тях. Днешните им наследници изчисляват погубеното съкровище на сегашни над 10 милиона евро. Подгонени от турска потеря, българите заравят златото край одринското село Havsa. Харалампи Иванчовски чертае карта на мястото. Картата днес се смята за безвъзвратно загубена... Защото застигнатите от войската бежанци са избити до един.
След 7-и юли 1913-та, в Булгаркьой оцеляват едва 1030 българи. Предимно жени и деца. Повечето тях се крили край селото след клането на Буйдиновия мост. Сред тях и момчето от снимката, Пейо Андонов, повече от 30 години председател на Тракийското дружество в Казанлък. Оцелелите от Булгаркьой, сред които и Пейо, сестра му и майка им, скитали 52 дни в гората, разказва Костадинка. Крили пеленачетата и запушвали устите им, да не ги издадат с бебешкия си плач. Сетне отишли в Дедеагач, уж да им се реши въпроса, но вместо това, са отвлечени от турската войска и откарани в околийския център Кешан, после през Бяло море – от Галиполи, с кораб са буквално изсипани на Малоазийския бряг, където бедстват или робуват на местните. „Децата на нашите българи гладували. Веднъж в морето видели изхвърлен стотици самуни хляб...Събирали мокрите парчета, изцеждали ги и ги крили с престилките на момичетата, да има какво да занесат на своите...Но не успели, „черни арапи“ на коне - турски войници, минали по брега, уплашили малките и те от страх, изхвърлили оцедените парчета хляб..., това ми е разказвал баща ми", спомня си Костадинка Димитрова. А баща и цял живот, щом седне на масата, вижда ония кръгли самуни хляб по солената вода на Мраморно море.
В кътаните от рода и спомени е и оня свиден за тракийските бежанци образ на милостив грък, който ги свързал с руския и западните консули в Истанбул. Човекът обещава да проводи групичка от 7-8 бежанци с лодка до Истанбул. „Никой не знае за вас“, рекъл тоя грък, по спомените на българите – виден човек, запознат. Срещата се случва. А в това време турците всеки ден взимат по някое българско дете за слугинче или за някоя друга работа. На помощ иде руският консул. Дипломатът обещава да измъкне булгаркьойци с кораб. „След пет дни ще имате кораб...“, гарантира той.
Чудото: Корабът – Спасител идва за бежанците в Мала Азия
Само за пет дни българите издирват де що има свой наоколо, да предупредят, да се стяга за кораба. Хората от Булгаркьой с други бежанци, са оставени във Варна след близо месец скитничество. „Руският консул питал, кой къде иска да иде. Някои наши хора са заминали в Русия, има дори отишли в САЩ, но повечето остават в България. Булгаркьойци решили, че тяхното място е в родината“, разказва Костадинка Димитрова. „Корабът плавал през Босфора към Черно море. като навлезли в български води, бежанците викнали:“Вече сме у нас!“ И морето почервеняло то фесове...В Турция мъжете били длъжни да носят на главата си фес, в Българско вече били свободни...“, предава Димитрова бащината си памет за поколенията.
Казанлъшките тракийци след 1990 – та първи хукват по родните места
Помага Ема Пътникова. Повежда ги Костадинка Димитрова. Повежда ги към мястото, където е убит нейният дядо Стамо Ярменчев. Същият, чието име внучката открива на мраморната плоча в Одринската черква „Свети Георги Победоносец“ – един от дюлгерите, с които се слави Булгаркьой, Кешанско. Същите, вдигнали и храма край Марица. „ Направо ме зарежда това място, тая църква, построена от дядо ми, ми дава сили. С отец Александър Чакарък, чийто баща Филип, опази нашите храмове в Одрин, станахме почти роднини“, реди думите Костадинка, казанлъшката тракийска днешна Баба Тонка, чиито стъпки към Одринска Тракия, вече 20 години следват стотици наследници на българските бежанци от 1913-та.
Божията сила в Одринската църква помогнала на родилка от Казанлъшко
Уплашена за бременностата на дъщеря си майка на тракийски наследници, потърсила Димитрова за помощ преди няколко години. Решили да се помолят точно в одринската „Свети Георги“. Господ чул молбите им – три живи и здрави деца, сега растат с Божията помощ, а отец Чакарък, заедно с почетният председател на Съюза на тракийските дружества в България Костадин Карамитрев и казанлъшката председателка, Костадинка, стават кръстници на двете момчета и момиченцето, измолени от Бога в Одринската българска църква.
Костадинка е завела хиляди българи в тоя храм. Не само от Казанлък. Всяка година за 26-и март, Денят на Тракия, честван в памет на героите от Одринската битка 1913-та, от Казанлък и околията, тръгват потомци с пресни питки и вино за помена на българското гробище между Айваз Баба и „Свети Георги Победоносец“, запазено с помощта на българските тракийски дружества. Прелива се на гробището, прелива се и се раздава за „Бог да прости!“ в двора на българската църква.
Тракийци от Казанлъшко се връщат по родните места на предците си и винаги през юли, за годишнината от Клането в Булгаркьой. Родени са вече трето поколение наследници на бежанците. Внукът на Костадинка е студент в Художествената академия. „Не ги забравихме!“, казва просто ветеранът на тракийското движение в Казанлък, Костадинка Димитрова. Днешните младежи знаят всичко, знаят къщата, двора на дядо Стамо, знаят Буйдиновия мост, където всяка година млади хора, хванати за ръка, хвърлят по водата паметни венци за 350-те убити български мъже. Местните турци вече ги познават. Даже ги посрещат, заедно с кмета, отливат вино с нашенците, кусат от хляба, дори, палят свещи...
370 декара „златна“ земя оставя родата на Димитрова край Одрин
Прокудените преди 103 години българи успяват да отвоюват статут на бежанци, което им носи спасението от глад в България, където идват буквално голи и боси. Спасените от Булгаркьой са изпратени в Плевенските казарми. Жените и децата са разпределени край казаните с чорба, да поделят залък с войничетата. Помагат, кърпят униформи. Мъжете стават товарачи на гарата. Било 1914-та. С получаването на бежански статут, тракийците се пръскат в цялата страна – Варна, Бургас, Равда, Ямбол, Стралджа, Тополовград, Сливен и Сливенските Жельо войвода, Синапово, Воденичане, Атолово... Държавата им дава ниви, които да се изплатят за 20 години, парцели, да си вдигнат къщи. Тракийските бежанци се хващат яко за работа и за малко време вдигат домове на два ката, изплащат земите си предсрочно, пращат децата си на училище и местните, дори почват да им завиждат. Някои българи по тия места, дори не ги броели за свои, други ги приемат и помагат.
Повечето тракийски бежанци идват в Казанлък заради „Арсенал“
Оръжейната фабрика давала работа. Общинската власт първо ги праща в сухата и трънлива Казмера, но будните тракийци протестират и тогава им дават парцели там, дето са техните къщи и днес – в квартала, заключен от улиците с имена „Илинден“, „Кенали“, „Петрова нива“, „Странджа“, „Преображение“, „Тракия“, „Чаталджа“ и „Марица“. Имената на тяхната родова история. Прашните улички, постилани с най-новите черги преди шейсетина години, където тракийците сбирали на Гергьовден цял Казанлък с баници и варени пилета..., люлките по ореха и върбата, край жп-линията, носиите от Одринско, кътани по пътя към България, дантелите от ръкавите на белите ризи, поръчвани от казанлъчанки: “Искаме същите...!“
Около 40 семейства тракийски бежанци идват в Казанлък още през 1914-та.
Заселват се и в Шипка, Копринка, Гурково, Черганово, разказва Костадинка Димитрова. Нейната рода дошла тук от Сливенско. Сълзите на трапезата в двора на тамошното Атолово, трохичките хляб, непременно събирани в престилката на баба, че да ги хапне: “Вие, знаете ли, що е глад?!“...,Фамилната история на момчето Пейо, синът от снимката в книгата на Милетич, минава през това. И помни. Дядото Стамо, го няма, но той говори с думите на сина си Пейо, който разказва на дъщеря си Костадинка, тя - на деца и внуци. И на цял Казанлък. Който помни. Тракийското дружество тук пази паметта на предците си в две издадени книги, в паметната плоча на Капитан Петко Войвода и казанлъшката му жена – Рада, във възпоменателната плоча, поставена в Шейново, в паметната плоча, занесена чак в Одрин с големи перипетии, страх и дори – с дипломатическа помощ. Споменът идва винаги в последните години и на 26-и март, когато тракийци извеждат децата на Казанлък за паметно шествие. Паметта гори и в десетките вече, поклоннически екскурзии по родните места. Къщата на „Илинден“ 29 повече от 50 години е казанлъшкият Хан на Странджата за местните тракийци. Още бащата на Костадинка събирал тук своите, че да измислят, как да си помагат един-друг. Следвали традицията на дошлите преди 100 години: първо всички заедно вдигали къщи за вдовици и сираци. Чак после идвал реда на семействата с късмет, да си имат глава на фамилията. Жънели общо дадените им ниви. Първо за най-бедните, за най-гладните. За другите – после. Не всички тракийци имали шанса, да живеят в Шароновите къщи, строени със заем от Обществото на народите, където френският банкер Рьоне Шарон, бил назначен като специален комисар за бежанците в България. 10 000 къщи били вдигнати с помощта на 1.6 млрд лева от известния държавен Бежански заем от 1926-та, отпуснат от различни европейски банки за решаване на проблема с бежанците след загубените от страната ни войни. С получаването на заема, българското правителство се задължава да даде на бедстващите 132 000 ха земя. Създава се и Главна дирекция за настаняване на бежанците, която работи под контрола на Обществото на народите до 1931-ва година.
Тракийци помнят това. Не забравят и своите имоти, останали в Турция, изчислени на днешните 12 милиарда лева движимо и недвижимо имущество, за които южната ни съседка, не възнамерява изобщо да преговаря.
В тая офанзива, Костадинка Димитрова сама организира събирането на документите на казанлъчани относно родовите им имуществени претенции. Кампанията тръгна през 2009-та година, когато българското правителство даде надежди за евентуални обезщетения, след разговори на дипломатическо ниво и поставяне от наша страна на въпроса в Европейския парламент.
„Нищо!“ – това е резултатът от тия опити, изречен от Димитрова с една дума. Но за тракийците, това не е основен въпрос, който мъчи спомените им. Носталгията е тази, която не ги оставя вече четири поколения. Това, което могат да правят, е само едно:“Не ги забравяме!“
Как да забравиш ония посечени мъже в юлските жеги на 1913-та? По една единствена причина – българи са. Затова Костадинка Димитрова, макар наскоро предала председателството на Тракийското дружество в Казанлък, не спира да работи за родовата памет. Все още чува гласа на дядо си Стамо. Нищо, че никога не го е виждала жив.
Диана Рамналиева
0 коментара
Все още няма коментари към публикацията. Бъдете първи и споделете Вашето мнение!