Лекции за повишаване на финансовата култура на подрастващите инициира от началото на новата година в училищата от общината общественият посредник на Казанлък Гинка Щерева. Мотивът й за предприемането на този ходе е, че от опита си в ежедневните приемни и срещите си с млади хора е установила, че те самите имат нужда и търсят такъв тип знания. Лекциите по финансова култура ще се водят от местни банкери и те ще са продължение на проведените в няколко училища преди година лекции за правна култура, гражданско образование и часове по родолюбие.
От началото на 2018 година, веднъж месечно в Казанлък ще се организира изнесено бюро за правна помощ, което е част от открития в края на лятото Консултантски правен център в областния град. Казанлъшките изнесени приемни също са по инициатива нна обществения посредник.


Близо 400 човека са посетили приемната на омбудсмана през изминаващата година, като тенденцията е за увеличавене на директните посещения, вместо писането на жалби, е констатацията на Щерева, която е и член на групата от професионалисти в различни сфери „Експерти за Казанлък“.


Хората търсят отговори и решения на въпросите, които ги вълнуват и искат да ги намерят веднага, обобщава наблюденията си общественият посредник на Казанлък. Тенденцията през последната година е все повече млади хора да търсят съветите и посредничеството на омбудсмана при решаване на различни въпроси.
Десет години след старта на институцията на общественият посредник, гражданите продължават да я търсят дори за въпроси, по които омбудсманът на практика няма правомощия да ги реши. Високият рейтинг на националния обществен посредник се отразява и на очакванията и интереса към институцията по места, е друго впечатление на местния омбудсмана Щерева.
И през 2017 година се запазва тенденцията основно гражданите да търсят съдействие по въпроси, свързани с устройство на територията и „такса смет“ за терени, които не се ползват, както и за съдебни дела, заведени от частни съдебни изпълнители и проблеми с мобилните оператори, здравни въпроси, свързани с ползване на интерграционни добавки, програмата „Личен асистент“.
Друг проблем от тазгодишната практиката на обществения посредник са установяванията на разминавания между землището, на което е построен имотът и съотвения административен адрес в ГРАО. Такова разминаване в е установено в Крън, Енина, както и в Казанлък, където има пародоксален случай- частен имот и градската Пожарна на практика се водят на един и същ административен адрес. Това е слабост и пропуск, нерешени от години въпрос на ГРАО, но и проблем на самите граждани, който ги задължава да се интересуват за него и да го „изчистят“, категоричен е общественият посредник Гинка Щерева.
Граждански ангажимент е и да проверяват за свои неплатени задължения към Общината и различни институции, които гражданите имат и които биха им попречили за решаването на различни въпроси. Списъците с имената на тези длъжници са публикувани в сайта на община Казанлък, в директорията „Местни приходи“, поддиректория „Длъжници“.
Като слабост на публикуваните списъци тя отчита наличието на лични данни в тях. За да проверят дали името им не фигурира в някои от тези списъци, гражданите следва да имат специален код, който се издава от общината. За улеснение Щерева препоръчва като възможност това да става и чрез издавеното на безплатния ПИН код, който може да бъде получен от всеки гражданин от местното Данъчно.

Гражданите да не оставят затлачени и нерешени с години проблеми, тъй като те се и наследяват от децата им, е друг съвет на обществения посредник на Казанлък. По думите на Щерева, такива случаи през последната година са зачестили и в повечето от тях именно дългото отлагане или нерешаване на проблема, го превръщат към момента в практически неразрешими.


С нарастваща сериозност през тази година Щерева отчита и осезаем ръст на хората с психични заболявания в района, които се нуждаят от държавна грижа. Част от тези граждани, посетили кабинета й имат и деца с различни проблеми и двигателни увреждания, които се нуждаят от ежедневна специална грижа. Тревогата на родители е свързана основно с грижата по децата, ако с родителите се случи нещо. Тук държавата е сериозен длъжник ина практика в моменат този въпрос е „виси", е коментарът на Гинка Щерева.
По традиция и през тази година в кабинета на омбудсамана среща си дадоха народни представители от различни политически сили в специални общи приемни с местния обществен посредник. Приемен ден организира и Кабинетът на националния обществен посредник. Станалите вече традиця юридически консултации в навечерието на Деня на българския юрист са търсени от гражданството като още една възможност да получат правна помощ от компетентни лица.


Сред добрите новини през тази година са и увенчаните с успех няколкогодишин усилия на обществения посредник на Казанлък, родени деца преди години в Гърция без ЕГН-та, най- накрая да получат такива.
Годишният отчет на обществения посредник по правилник се разглежда в постоянните комисии към местния Общински съвет и се приема от местния парламент в началото на следващата календарна година.