Комисията за защита на потребителите установи нелоялни търговски практики, използвани от мобилни оператори и заяви, че предприема незабавни действия за защита на правата на потребителите. Председателят на комисията Мария Филипова е разпоредила да бъдат извършени задълбочени проверки и анализите са установили, че има груби нарушения, които ощетяват финансово хората.
В обявеното становище на Комисията за защита на потребителите се казва, че са констатирани:
Едностранна промяна на договорни условия без съгласието на потребителите. Установено е, че два от мобилните оператори са променили условията на действащи договори, включително увеличаване на месечните такси, без да са постигнали писмено споразумение с потребителите. Подобни действия поставят потребителите пред неравностойно положение, принуждавайки ги да приемат нежелани промени или да прекратят договорите си при неблагоприятни условия.
Подвеждащи съобщения за правната обосновка на промените. При проверката е установено, че един от мобилните оператори е използвал заблуждаващи съобщения, позовавайки се на Закона за електронните съобщения, за да обоснове едностранните изменения на договорите. Такава практика не само нарушава добросъвестността, но и променя икономическото поведение на потребителите чрез подвеждане.
Принудително добавяне на подобрения на абонаментните планове срещу увеличение на месечната такса. Комисията за защита на потребителите е установила, че един от мобилните оператори е включил двоен обем мобилни данни, повече национални минути и/или по-висока скорост на интернет, като обосновава това с „подобрение“ на абонаментните планове. Въпреки това, тези промени се извършват без изрично искане от страна на потребителите. Комисията за защита на потребителите подчертава, че такива действия нарушават принципите на прозрачност и добросъвестност и могат да доведат до съществена промяна в икономическото поведение на потребителите, които са поставени в ситуация на принудителен избор да приемат нежелани условия или да прекратят договора си.
Във връзка с установените нарушения, Комисията за защита на потребителите предприема следните действия:
Забрана за прилагане на нелоялните практики – допуснато е предварително изпълнение на заповедите и всички оператори, нарушили закона, са задължени незабавно да прекратят прилагането на едностранни промени в договорите без съгласие на потребителите.
Налагане на санкции:
В рамките на своите правомощия, Комисията за защита на потребителите ще наложи съответните имуществени санкции на операторите, приложили нелоялните действия. В подобни случаи законът предвижда санкция в размер до 50 000 лева за всяка прилагана нелоялна търговска практика.
Апелирам към всички граждани да се информират относно своите права и да подават сигнали при съмнения за нарушения, казва председателят на комисията Мария Филипова.
Комисията за защита на потребителите ще продължи активно да защитава правата на потребителите и да предприема строги действия срещу всички форми на нелоялни търговски практики. Тези усилия са насочени към изграждането на справедлив и прозрачен пазар, в който правата на потребителите са гарантирани.
Източник: infoz.bg
0 коментара
Все още няма коментари към публикацията. Бъдете първи и споделете Вашето мнение!