Кметът Стоянова: Тролейбусната мрежа вече става опасна
Тролейбусната мрежа на Казанлък, която продължава да стои по централните градски булеварди почва да става опасна и въпросът какво да правим с нея, става все по-належащ, сподели пред гражданите тази вечер кметът Галина Стоянова по време на публичното обсъждане на инвестиционния проект „Интегриран градски транспорт“ на Казанлък. Стоянова бе част от публиката по време на обсъждането, при което казанлъчани изслушаха резултатите от проучването на консултантите, спечелили обществената поръчка за него. Кметът взе думата в края на срещата, за да внесе повече яснота и конкретност в отговорите на многото въпроси, зададени от гражданите, относно проблемите с обществения транспорт на града. Общината е положила максимални усилия за реализацията на идеята, Казанлък отново да има тролейбусен транспорт, стана ясно от думите на кмета. За съжаление, обаче, обективните обстоятелства, правят на този етап тролейбусния транспорт тук, невъзможен.
Както е известно на хората, тролейбусната мрежа – стълбове и електротрасе, е частна собственост на фирмата, приватизирала някогашната фирма „Динамика“, въпреки че, казанлъчани си спомнят как част от средствата за тази мрежа, са дошли, благодарение на личния труд на всеки от тях, чрез някогашната система на т.нар. „Самооблагане“.
При това положение, стартът на тролеите е възможен само по решение за частни инвестиции, които обаче, са огромни, коментира се още на срещата. Вече няма Тролейно Депо, 900 хил.лв. са нужни само за възстановяването на съществуващата мрежа в годен за функциониране вид, няма ремонтна работилница, сподели още с гражданите кметът Стоянова. „Нека гражданите знаят, че сме направили всичко възможно в тази посока, но нещата не са загубени и не са фатални, защото сега имаме шанса за екологичен и ефективен транспорт чрез други алтернативи, поясни още кметът пред препълнената зала, която показа видим интерес към презентацията на фирмата, направила проучванията.

6 нови елекробуса ще придобие Община Казанлък

Това предвижда инвестиционния проект за интегриран градски транспорт, с който Община Казанлък ще кандидатства за финансиране по Оперативната програма на ЕС „Региони в растеж“ като начало на реализация на идеята за модернизация на обществения транспорт в града. Допустимата обща сума, за която ще се кандидатства е 3 млн. 400 хил. лв. Евентуалната възможност за разширение на инвестициите, е в последващо усвояване на резервни средства по програмата – до 5 млн.лв. Тези средства, не са достатъчни за цялотно решаване на проблемите на транспорта в Казанлък, натрупани в годините, обясни още кметът Стоянова. По нейните думи, Казанлък би постигнал „чудеса“, на фона на усвоените в големите български градове ресурси – 60 млн. лв. за интегрирания проект на Стара Загора и окол 130 млн. лв. в Бургас, например. Ограничените средства, за които Казанлък има право да кандидатства, са причина, проектът да се обмисля и коментира много пъти с консултантите, така че, парите, при евентуално финансиране, да се изразходват максимално полезно. Електробусите, които се предвижда да се купят, са за 2 млн. 745 хил. лв. с ДДС. Те са алтернатива, за която е взето решение, предвид отличното обслужване и условия, които предлагат, възможностите за добра цена, заради наличие на конкуренция сред производителите и не на последно място – заради екологичните ползи. Предвижда и купуването на зарядна станция, оборудването на Център за управление със специализиран софтуер и джи-пи-ес-и на всички градски автобуси, независимо, кой изпълнява услугата по обществения транспорт – Общината или частна фирма. Общината има реалната възможност сама да поеме обслужването на градския си транспорт чрез общинско предприятие или да я отдаде на външна фирма, стана ясно на срещата тази вечер в залата на „Искра“ 4. „Лично аз заставам зад идеята за създаване на общинско транспортно предпирятие“, сподели Галина Стоянова в отговор на въпрос от публиката. Въпросът за създаването на такова предприятие, както и въпросите за обсъждане на нова схема на линиите в Казанлък и точните места на спирките, които ще се ремонтират, ако проектът се одобри, тепърва ще стоят на дневния ред на местната власт.

14 проблемни кръстовища са обследвали по време на проучването

Най-натовареното кръстовище в Казанлък е това на централния светофар, други критични точки са на Абаята, под Гимназията, Кръговото на Розариума. Часовете „пик“ в Казанлък са сутрин от 6.30 до 8.00 часа, на обяд от 12.30 до 14.00 часа и вечер от 16.00 до 18.00 часа, е показало изследването, представено тази вечер пред гражданите. Недобро обслужване в автобусите, липса на добра хигиена, неяснота в графика на движение, несвързаност на района под Гарата с другите части на Казанлък, недобро обозначение на спирките, недобра достъпна среда за хора със специални нужди, проблем с пешеходните пътеки, неправилно паркиране, са сред проблемите, на които се натъква изследването, проведено по правилата на методиката – с нужния Ситуационен анализ, анализ на търсенето и предлагането, предлагане на алтернативи за модернизация и не на последно място – институционален и правен анализ.

Половината от казанлъчани не ползват градски транспорт

Проучването на фирмата, която днес представи идеята си за интегриран обществен транспорт на Казанлък, е показало, че казанлъчани ползват личните си коли и обществения транспорт в съотношение 50 на 50. На практика, потокът от коли е огромен и единствения начин да се регулира, е като се предложи по-добър и градски обществен транспорт, стана ясно от изявленията на презентиращите на проекта. Ако първият етап се реализира успешно, Казанлък ще има и нови спирки и нови табла на всяка от тях, които ще п оказват времето на закъснение от предвидения график, който ще бъде следен он лайн. Гражданите ще могат да се информират за ситуацията във всеки един момент и по интернет. Ремонт на булеврд „Розова долина“, който води от центъра към „Арсенал“, е друго намерение, записано в мерките на проекта – с нов асфалт, нови включвания и нови пешеходни пътеки и обозначителни ленти.
Вторият етап, за който ще се кандидатства допълнително за усвояване на резервни средства, предвижда разширение към Околовръстното, ремонт на Подлеза под Гарата, велоалеи и нови 40 рехабилитирани спирки.
Не на последно място, реализацията на проекта, с който ще се кандидатства пред Оперативната програма „Региони в растеж“, цели подобряване на градската визия на Казанлък и увеличаване на привлекателността пред туристите, които само за година назад, в Града на розите, са били от чужбина - около 40 хиляди, се каза още на публичното обсъждане тази вечер.