
Според изследване, проведено на платформата за грамотност „Как се пише?“, най-употребяваните думи през 2022 година са „война“, „инфлация“, „избори“ и „Украйна“. След тях в първите десет се нареждат „газ“, „доброволци“, „мижав интерес“, „бежанци“, „хартиена коалиция“ и „рашисти“. В изследването на важните за обществото ни теми за първи път у нас се включва още един компонент – класация на най-употребяваните думи и изрази в медиите на български език.
С помощта на софтуерни инструменти и модели за машинно обучение, тренирани на български език, са проверени 11 милиона и 300 хиляди публикации в 7993 онлайн информационни източника – новинарски сайтове, портали, сайтове на електронни медии, блогове и др. Оказва се, че най-използвани са: „България“, „Русия“, „Украйна“, „война“, „Европа“, „САЩ“, „политика“, „министър“, „цена“, „дете“, „помощ“. Сред класиралите се в първите 20 са и „газ“, „енергия“, „управление“ и „икономика“.
Първенецът „война“ има 51%, следва „инфлация“ с 40 на сто гласували, а на трето място с по 29% са „избори“ и „Украйна“. Интересна е съпоставката с въпросите, които вълнуваха хората през предходната 2021-ва. Тогава на първите три места в анкетата се наредиха некнижовното „преценям“, „антиваксър“ и „изчегъртване“.
Журито в допитването и тази година беше съставено от дългогодишни наблюдатели на обществените процеси в България и езикови експерти: Павлина Върбанова – доктор по български език, доц. Георги Лозанов – философ и медиен експерт, Веселина Седларска – журналистка и писателка, Доротея Николова – учителка по български език и литература и журналистка, и Захари Карабашлиев – белетрист и драматург.
Инициаторите на кампанията и експертите от Sensika подготвят още любопитни извадки от прегледаните 2 672 771 уникални словоформи, публикувани в медиите на български език. Данните ще бъдат оповестени скоро, обещават те.
0 коментара
Все още няма коментари към публикацията. Бъдете първи и споделете Вашето мнение!