
При електронна търговия потребителите да имат сигурни координати за обратна връзка с търговеца, да задават контролни въпроси при неясноти и съмнения и да се отказват от покупка, когато им се струва, че нещо не е съвсем наред, предупреждава председателят на КЗП Димитър Маргаритов
С близо 20% повече са жалбите срещу онлайн търговци за 9-те месеца на 2018-а спрямо същия период на миналата година, съобщи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред ТВ+. Увеличаването на оплакванията е свързано с продължаващия ръст на електронната търговия, а жалбите основно са за неспазване срока на доставка и отказ на търговеца да приеме обратно стоката в даденото право за това в 14-дневен срок.
„За всеки един конкретен случай е добре да се произнасяме и да има санкции, защото може да стане симптоматично, особено предвид факта, че много се увеличава обемът на тази търговия и хората все по-често прибягват към този удобен и сравнително достъпен способ да си пазаруват най-различни неща”, коментира председателят на КЗП.
„Често пъти, когато се разглеждат оферти в онлайн пространството, потребителите почти механично вдигат телефона, обаждат се, изясняват някои въпроси относно качеството на стоката и т.н., в което няма нищо лошо. Но след това те я поръчват в рамките на този телефонен разговор. Това не бива да се прави, защото после много трудно би могло да се докаже, ако този потребител стане по някакъв начин жертва на нелоялна търговска практика, какво се е случило и съответно ние, като контролен орган, да се притечем на помощ и да отстояваме правата му”, предупреждава Маргаритов.
Председателят на КЗП посочва, че във всички онлайн магазини има различни и достатъчно надеждни способи за поръчка и когато потребителят се възползва от тях, след това той разполага с доказателства за това кога я е направил, какво си е поръчал, на каква цена, какъв е бил срокът за доставка и т.н. – всичко това, което ще послужи на Комисията да върне лентата назад и да установи къде точно и по чия вина нещо се е объркало и защо потребителят е останал разочарован.
„Комисията може да бъде полезна и при сделки, извършени на територията на Европейския съюз чрез функциониращия към нея Европейски потребителски център”, казва още Маргаритов. Хората биха могли и директно да се обръщат към това бюро, което обменя информация с аналогичните си структури в съответната държава, от която е извършено нарушението или където е регистриран даденият сайт. По-сложна е ситуацията с онлайн магазините, които са базирани в страни извън Европейския съюз и каквито доста често са използвани от потребителите за пазаруване.
Председателят на КЗП предупреждава да се има предвид, че правилата за онлайн търговията в държавите извън Общността могат да се подчиняват на различен нормативен ред. Той допълни, че има и „фалшиви” търговци, които целят да съберат парите на потребителите, да не доставят никакъв продукт и да изчезнат. „За тези случаи препоръчваме хората да се концентрират върху няколко основни момента. Винаги да имат сигурни координати за обратна връзка с търговеца, да задават контролни въпроси при неясноти и съмнения и да се отказват от покупка, когато им се струва, че нещо не е съвсем наред”, категоричен е Димитър Маргаритов.
Oiqrfn преди 2 години
Oiqrfn преди 2 години