
Масовият бензин А95 е поскъпнал с малко под 13% от началото на годината, а дизелът е повишил цената си с 13.63 на сто, каза изпълнителният директор на Българската петролна и газова асоциация (БЛГА) Андрей Делчев. Той уточни, че причините са изцяло извън България.
"В началото на март ОПЕК задържа ограничения върху квотите, като наложи дефицит на пазара. Той веднага реагира с няколко процента нагоре. Освен това в началото на февруари пазарите очакваха, че след втората вълна на ковид пандемията ще има съживяване, т.е. имаше надежда, която също тласна цените нагоре", поясни Делчев.
Попитан за очакванията за цените през следващите месеци, Делчев коментира, че мненията на анализаторите са за поскъпване от сегашните нива от 62-63 долара за барел на 70-80 долара. "Моята прогноза е, че цените ще се задържат или леко ще паднат, като данните от последните дни дават основания за подобно мнение", посочи експертът.
Андрей Делчев за пореден път повтори, че няма спекулации с цените, а България остава страната в ЕС с най-ниски стойност на дизела и на бензин А95 както след облагането им с данъци и такси, така и като нетна цена.
"Българският пазар следва това, което се случва на международните", каза председателят на БПГА. Според него отдавна цените по бензиностанциите не са едни и същи. "Те са доста различни. Логиката е, че когато търговците на едро и рафинериите вдигнат цените, и тези на дребно го правят. "Цената се различава със стотинка-две при големите вериги и с 5-6 стотинки при другите", каза Делчев. Той отбеляза, че рядко потребителите плащат цената, която е по бензиностанциите, защото ползват отстъпки в размер между 6 и 12 стотинки.
Според него обективно не е вярно, че поевтиняването на горивата става по-бавно от поскъпването. "Цените на дребно следват с няколко дни закъснение цените на суровия петрол и цените на едро, и при увеличение, и при намаление", е мнението на Андрей Делчев.
Делчев изрази съмнение, че със създаването на верига бензиностанции от създадената наскоро Държавна петролна компания ще бъдат свалени цените на горивата. Компанията ще се намеси само на пазара за съхранение на резерва, е неговото мнение.
Капитал
0 коментара
Все още няма коментари към публикацията. Бъдете първи и споделете Вашето мнение!